2. Norrtälje -> Strömsholm

Betyg: Ej betygsatt ännu

Första delen av resan räknade vi som ren transport. Från Norrtälje till Borgåsunds gästhamn i närheten av Strömsholm. En resa på ca 120 distans. Vi valde att dela upp den på två dagar. Vi letade något trevlig stopp på vägen och hamnade i vikingabyn Birka på Björkö. Vi startade tidigt för att hinna se på sevärdheterna i Birka samma dag. Vår rutt kan man se här. Vi kom fram till Birka straxt före två på eftermiddagen. Något som vi inte hade räknat med var att det var Vildsvinsgille på kvällen vilket vi var med på. Det var väldigt bra anordnat och väldigt trevlig. Det kom massor av vikingar i tidsenlig klädsel och till och med tidsenliga båtar. Mitt i allt satt vi med våra vanliga kläder. Tyvärr tog vi inte så många bilder på gillet.

Dagen efter gick vi först på en guidad tur och fortsatte sedan mot Strömsholm och Borgåsunds gästhamn. Vi startade vid två på eftermiddagen och framåt sju och 50 distans senare var vi framme. Borgåsund är en mycket trevlig liten gästhamn. Fräscht och överraskande bra mat. Trevlig personal. Rekommenderas. Vi hade dock bara en sak i tankarna. I morgon skulle det slussas. Visst har vi slussat förut, men bara i Stockholm och det är ju ingenting på det som väntar här.

Bilder

Vi började tidigt. Barnen var trötta och somnade innan vi hade kommit i ordning i Alma.

Stockholm vid lunchtid. Snart lämnat vi bekanta vatten.

Första kvällen slutade med ett riktigt Vikingagille!

Andra dagen startade vi tidigt

Vi stod på bra genom Mälaren för att hinna fram till Borgåsunds gästhamn och middag där.