Datum

Väder: Soligt och varmt
Vind: 3-8 m/s

Händelser under dagen

Överfart till Åland. Vi startade tidigt på morgonen. Klockan på 5:03. Planen var att åka klockan 6 vilket konstigt nog också skedde. På kvällen innan kom en båt och sökte natthamn men de kom inte in på de platser vi testade. Vi erbjöd dem att ligga på sidan om oss bara vi fick väcka dem innan vi skulle åka. Sagt och gjort, inga problem alls.

Överfarten började med totalt bleke, spegelblank morgon. När sedan sjöbrisen kom så blåste det såklart rakt emot oss. Vi körde motor under nästan hela resan. Det var först fram på förmiddagen som vi kunde hissa segel. Vi hade fin vind i någon timme innan vi kom in bakom Åland och det blev bleke igen. Så Dieseldoris fick jobba igen. Vi gick parallellt med ett par andra båtar och de satte inte segel alls så vi behöver inte skämmas.

Väl i Mariehamn väntade en varm hamn och otroligt skönt väder. 28 grader och sol. Härligt.

Bilder (klicka för att förstora)

Det var inte mycket action till en början.

Det fanns en del ganska stora skepp som vi stötte på. Ett till och med ropade upp oss på radion och tyckte vi gick lite nära. Tummen upp.

Det var för övrigt mer än ett fartyg i rörelse (den röda är vi)

Lite segling blev det som sagt även om det inte var någon "action".

Väl framme blev det lite upptäcktsfärd och god mat.